بازاریابی و فروش

علی‌رغم تفاوت‌های مختلف میان فروش و بازاریابی، تضاد اساسی میان آنها وجود ندارد. این دو اصطلاح رابطه‌ی دو طرفه‌ی نزدیکی با هم دارند و در حفظ کسب‌وکار برای طولانی‌مدت نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند. از سوی دیگر بازاریابی رسانه‌محور است، درنتیجه باید بهترین‌ کانال‌های تبلیغاتی و پیشنهاد‌های ویژه‌ی فروش فراهم شوند تا از طریق بهبود تصویر برند، فروش افزایش پیدا کند.

سرنخ های تجاری

سرنخ تجاری یا Lead اولین ارتباط مشتری با کسب و کار شماست. در نرم افزار CRM مایکروسافت، مدیریت سرنخ ها در حوزه بازاریابی قرار داده شده است. هر زمان که یک مشتری برای یک درخواست جدید با شرکت شما تماس می گیرد یک سرنخ جدید ایجاد می شود. کارشناسان تیم فروش موظفند فعالیتهای مناسب روی این سرنخ انجام دهند و آن را تبدیل به یک فرصت تجاری کنند. فعالیتهایی نظیر پی گیری، تماس تلفنی، ارسال پیامک، ارسال فاکس، قرار جلسه و …

فرصت های تجاری

فرصت تجاری یا opportunity در نرم افزار CRM مایکروسافت در بخش فروش قرار گرفته است. در مطلب “تعریف سرنخ در نرم افزار سی آر ام” توضیح دادیم که به هر شکلی که مشتری اولین ارتباط را با شما برقرار کند به عنوان سرنخ ثبت می شود. بدیهی است که وقتی یک سرنخ ثبت شد، پی گیری تیم فروش شروع شده و با ارسال بروشور، ایمیل و تماس های تلفنی سعی می شود تا مشتری را وارد فازهای دیگر فروش کنیم. وقتی مشتری تمایل نشان داد و احتمال خرید فراهم شد. در نرم افزار CRM سرنخ را تبدیل به فرصت تجاری می کنیم. از امکانات نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری مایکروسافت این است که در پروسه تبدیل سرنخ به فرصت، تا سه موجودیت جدید ایجاد می شوند. مشتری در جدول مشتریان قرار می گیرد. شخص تماس گیرنده در جدول اشخاص قرار می گیرد و به مشتری متصل می شود. فرصت تجاری برای مشتری ثبت می شود و شخص تماس گیرنده به عنوان عامل ارتباط ذخیره می گردد.

اهمیت فرآیند فروش

روند فروش به عنوان راهنمای تیم فروش عمل می کند. هنگامی که شک دارید تیم می تواند به رویه فروش مراجعه کند و مراحل را مطابق با آن دنبال کند. روند فروش نیز برای آموزش فروشندگان جدید در این تیم مفید است.
یک روند فروش خوب به تیمهای فروش کمک می کند تا با انواع مشتری مقابله کرده و به اهداف خود برسند. این نهایتا از نظر سودآوری برای سازمانمفید است.
استاندارد سازی فرآیند فروش به اجرای صحیح در بازار کمک می کند. کسی که نماینده فروش را مشتری می کند چهره شرکت است و اگر نماینده فروش به درستی و حرفه ای آموزش نبیند ، این سازمان را بسیار ضعیف نشان می دهد.
مدیریت می تواند از هر فروشنده بازخورد بگیرد. از آنجا که این روند در همه جا یکنواخت است ، مدیریت و تیم فروش می توانند به یک زبان صحبت کنند که درک هر کدام از آنها در هر مرحله را آسان می کند. پیش بینی فروش به دلیل نتیجه قابل پیش بینی از روند فروش استاندارد ، آسان تر می شود.

ذخیره اطلاعات مشتری

یکی از اصلی ترین بخش های نرم افزار crm اطلاعات مشتری ها می باشد که با ذخیره درست و کامل این اطلاعات می توان مدیریت بهتری داشت . با استفاده از این ابزار، کلیه مشخصات مشتریان، کاربران مرتبط با آنها، فرمها و فایلهای اطلاعاتی مختلف (عکس، جدول و …) در دفتر تلفن شخصی یا عمومی ذخیره شده و امکان ثبت تمامی وقایع مربوط به آنها اعم از خلاصه تماسها، مکالمات، ارسال فرم، فکس و… وجود دارد. شما می توانید متناسب با سیاستهای سازمان خود گروه های مختلف مشتریان را به صورت درختی تعریف کنید. انتساب یک یا چند گروه به هر مشتری و همچنین ارسال یاد آوری به کاربر دیگری در رابطه با مشتری، از دیگر امکانات این بخش است. نرم افزار CRM فارسیکام جزو معدود نرم افزارهایی است که به شما اجازه تعریف هر گونه مشخصاتی برای مشتریانتان را می دهد. مثلا اگر شما تولید کننده کفش باشید، می توانید سایز پای مشتری را جزو مشخصات اولیه وی تعریف کنید. این ویژگی مدیریت مشتریان را به صورت کاملا داینامیک میسر می سازد.

اسکرول به بالا